Archief

TW05 IAA Mercedes

Deze week gaat RTL TransportWereld nog een keer terug naar de IAA in Hannover. Eens in de twee jaar is dit dé plek met al het nieuws op het gebied van transport en logistiek. Nieuwe vrachtwagens, bestelauto’s en opleggers zijn hier tijdens de IAA te zien. Maar ook innovatieve transportoplossingen, toekomststudies en onderdelen kom je hier tegen. RTL TransportWereld neemt je deze week mee over de beurs en stelt alle belangrijke noviteiten aan je voor

TW06 - DAF

Goodies van DAF
Elk groot merk heeft tegenwoordig een keur aan merchandise te koop. Van petjes, pennen en modelauto’s tot een complete kledinglijn. Ook bij DAF hebben ze zo’n lijn die onlangs geheel vernieuwd werd. Op de IAA was er zelfs een complete winkel voor ingericht. Maar de goodies zijn ook online te bestellen.

www.dafshop.com

TW06 IAA Hyundai

Hyundai H350
Hyundai toont de H350 bestelauto in Hannover. Die beleefde zijn debuut in 2014 op de IAA. Twee jaar later introduceert het merk op dezelfde tentoonstelling de vernieuwde H350. Met verbeterde en zuinigere turbodieselmotor die nu aan de euro 6-norm voldoet. Die krachtbron is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en drijft de achterwielen aan. Er zijn twee wielbasis leverbaar. Er zijn voorlopig geen plannen om de H350 ook in Nederland te gaan leveren.

www.hyundai.nl

TW06 IAA Orlaco

Orlaco
Het Nederlandse Orlaco ontwikkelt en produceert camerasystemen voor alles dat rijdt en vaart. De systemen bieden meer zicht en dragen zo bij aan de veiligheid. Het jongste systeem CornerEye wordt hier voor het eerst gepresenteerd aan het grote publiek. Dit systeem maakt de dode hoeken van een truck zichtbaar. Dat wordt uitgebreid gedemonstreerd op het buitenterrein waar een truck met het systeem precies laat zien hoe dat in de praktijk werkt.

www.orlaco.nl

TW06 IAA Fuso

Fuso eCanter
De derde generatie van de Fuso Canter wordt in Hannover gepresenteerd in de vorm van een in opvallende metallic blauw gestoken eCanter. Een volledig elektrisch aangedreven stadsbestelauto met een actieradius van circa 100 kilometer, die komend jaar ook in ons land zijn eerste emissie-vrije kilometers zal maken. Voor de aandrijving zorgt een 185 kW sterke elektromotor met een koppel van 380 Nm. Met de komst van de nieuwe uitvoering is ook het front aangepast en kent nu LED-verlichting. In de cabine verzorgt een uitneembare tablet de informatie over de techniek van het voertuig.

http://fuso-trucks.nl/
http://www.mitsubishi-fuso.com/en/press/160921/160921_i.html

TW06 - Burgers

Burgers Carrosserie
Burgers Carrosserie toont op de stand twee maatwerk Double Deck trailers. Op het buitenterrein is er ook nog een enorme luchtvrachttrailer met naast de naam Burgers ook die van fabrikant Heiwo op de zijkant. De boodschap is duidelijk: zonder samenwerking worden de overlevingskansen voor de industrie een stuk kleiner.

www.burgers-carrosserie.nl
www.heiwo.nl

TW06 IAA ThermoKing

Thermo King en Frigoblock
Op de gezamenlijke stand van Thermo King en Frigoblock is er veel aandacht voor de breedte van het totale leveringsgamma van beide gespecialiseerde productenten van temperatuurbeheerssystemen. Uiteraard is er een centrale rol voor de single- of multitemp SLXi-trailer koelunits, inclusief de zuinige en stille hybride technologie concepten. Afgelopen week vertelde Karin De Bondt, adjunct-directeur en algemeen manager voor vrachtwagens, opleggers en bussen van Thermo King voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) al over het belang van vernieuwing. “Innovatie betekent meer dan het maken van nieuwe producten. Het gaat ook over de manier waarop we tegemoetkomen aan de unieke behoeften van de klant met connectiviteit, data-driven-intelligentie, praktijkinzichten en het vermogen om op een later tijdstip nieuwe en opkomende technologieën in te passen aan de hand van de wensen van de klant.” Deze week ook aandacht voor de oplossingen ten behoeve van de Pharma sector, waar het geconditioneerd vervoer van de goederen een grote prioriteit heeft. Thermo King levert ook hier passende oplossingen, ongeacht de grootte van het voertuig.

http://www.thermoking.nl/

TW06 IAA MAN

MAN sterk op vele fronten
Op de meer dan een hectare grote stand toont MAN Truck en Bus veel nieuws. De nieuwe TGE lichte (3 tot 5,5 ton GVW) bedrijfsautolijn hebben we vorige week al onthult, evenals de nieuwe TG modellen, inclusief de Efficientline 3. Deze week aandacht voor het topmodel bij de trucks: De nieuwe MAN TGX Performance Line met een D38 640 pk motor. Een truck met meer power en efficiency in veel modellen/ configuraties die leeuwenharten sneller doet kloppen. De top in techniek en uitstraling, maar ook nog eens licht en zuinig.

Een belangrijk milieu-aspect is dat alle nieuwe MAN modellen vanaf nu voldoen aan de nieuwe generatie paraffine brandstoffen volgens de EN 15940 norm. Dus “vloeibaar gas”, GTL en de praktisch CO2-neutrale HVO. Verder is er de ontwikkeling op het gebied van e-Mobility. Zowel voor het openbaar vervoer als voor de last mile stadsdistributie neemt de behoefte aan zero-emissie oplossingen toe. Voor MAN is het uiterst belangrijk te weten aan welke concepten er behoefte bestaat, welke oplaadtechnologie de voorkeur heeft en welke toepassingen gewenst zijn. Als voorbeelden toont MAN op de IAA een E-bus en E-TGS distributietrekker, inclusief de oplaadconcepten die daar bij horen.

Op het gebied van Digital Solutions meldt de fabrikant dat alle modellen die vanaf 2017 de fabriek verlaten “connected” zijn en klanten services bieden op basis van de telematica data  om daarmee efficiency, uptime en voertuigbenutting te optimaliseren. Eerder deed het merk ook mee aan het Europese Platooning event in Rotterdam met autonoom rijdende voertuigen.

Naast trucks en bestelwagens is MAN ook een gewaardeerd leverancier van OV bussen en touringcars. Het merk toont in Hannover een Lion’s City gelede E-bus met daarin een nieuw, modulair platform waarin diverse laad- en energieopslagmogelijkheden zijn geintegreerd. In 2018 zal MAN de voorserie van een elektrisch aangedreven bus leveren. De elektromotoren ervan worden gevoed door een batterijpakket. Nog vóór 2020 start men met de serieproductie van elektrisch aangedreven bussen. Doordat MAN deel uitmaakt van het Volkswagen-concern, kan het bovendien profiteren van de ontwikkelingen en de “proven technology” uit de personenwagensector.

TW06 IAA MAN 2

De Lion’s City is leverbaar als hybride- en CNG-uitvoering, die geschikt is voor het gebruik van biogas of groengas. MAN is marktleider op het gebied van CNG-aandrijving. Het merk verkocht sinds 2000 al meer dan 8.000 bussen, chassis’ en motoren met deze inmiddels volwassen, duurzame en CO2-vriendelijke technologie. Nieuw is dat de huidige Lion’s City is leverbaar is nu naast het gebruik van biodiesel en nu ook voor HVO (hydrotreated vegetable oil van plantaardige oorsprong) inzetbaar.

MAN heeft de veranderende emissie-eisen aangegrepen om per 1-1-2017 ook het motorenportfolio in het touringcarsegment te herzien. De motoren vallen op door meer koppel, betere prestaties en minder slijtage dan voorheen. Zo zal de 420 pk sterke D2676 LOH Euro 6c-motor de D 2066 LOH (400 pk) in alle MAN en NEOPLAN touringcars vervangen. Nieuw aan deze motor zijn ondermeer de stalen zuigers, de uitschakelbare waterpomp  en een verbeterd temperatuurmanagement. Dit alles zorgt voor betere efficiency, minder slijtage en hogere olie-intervallen.
De D26-motor is ook geschikt voor HVO (hydrotreated vegetable oil van plantaardige oorsprong). Het schakelpatroon van de MAN TipMatic-transmissie is daarbij nog verder afgestemd op de nieuwe D26-motoren. De SmartShifting-functie zorgt voor een optimale balans tussen efficiency en comfort bij het overschakelen. Een andere nieuwe feature is Idle Speed Driving. Dit maakt comfortabel rijden bij stationair toerental mogelijk, zonder daarbij het gaspedaal bediend wordt. Ook de geoptimaliseerde EfficientCruise (GPS gestuurde cruisecontrol) in combinatie met EfficientRoll zorgt in bergachtig terrein voor een nog lager verbruik. Nieuw is de toepassing van de EVBec motorrem, voor een beter doseerbare beremming, hoger remvermogen en uiteindelijk minder slijtage aan de bedrijfsremmen.

Als wereldprimeur toont het merk de Neoplan Tourliner voor het VIP segment. Gebouwd volgens het Sharp Cut-design en daarmee naadloos aansluitend op de vormgeving van de totale Neoplan familie. Opvallend zijn verder het front met de angel eyes, LED dagrijverlichting, nieuw aerodynamische buitenspiegels en de detaillering van de achterzijde. Verder is gekozen voor de ‘visier’ optiek aan de zijkant, wieluitsnijdingen boven de wielen en een dynamische daklijn. Het interieur is niet langer blauw, maar heeft een nieuw kleurconcept met sterke contrasten en gebruikt van hoogwaardige materialen. Verder is er sprake van een geoptimaliseerde plaatsing van schakelaars en knoppen op het dashboard en een vernieuwde 7 inch infotainmentdisplay.

http://www.truck.man.eu/nl/nl/index.html?gclid=CJn9qN6NyM8CFasy0wod9B4Dkw
http://www.bus.man.eu/nl/nl/index.html

TW06 - Nissan Navara

Stoer nieuws bij Nissan
Vorige week besteedden we al aandacht van de nieuwe mid-size NV300 bestelauto serie van Nissan. Op datzelfde podium stond ook de Nissan Navara EnGuard. Een hulp- en reddingsauto met draagbaar EV-batterijpakket  als onderdeel van Nissans Intelligent Mobility-visie. De stoere dubbelcabine pick-up kan onder de extreemste en zwaarste omstandigheden worden ingezet als hulpverleningsvoertuig. Tot de uitrusting behoren ook een drone met camera die boven een eventuele rampplek kan vliegen en zo de reddingswerkers een goed overzicht geeft van de situatie en eventuele gevaren. Op de genoemde twee draagbare accupakketten kunnen allerhande elektrische hulpverleners-apparaten worden aangesloten. De bodemvrijheid nam met nog eens 50 mm toe, waardoor de auto zich nog vaardiger door ruw terrein kan verplaatsen. Daarbij is de spoorbreedte vergroot: voor met 80 mm en achter met 94 mm. De standaard 18-inchvelgen zijn vervangen door exemplaren van 16 inch met 285/75 R16 offroadbanden voor maximale tractie. De wielkasten zijn verbreed en daartussen bevinden zich nieuwe treeplanken met rubberstrips voor veilig in- en uitstappen. Langs de A-stijl aan de bestuurderszijde loopt een snorkel.

Hiermee wordt de luchtinlaat verhoogd zodat de auto ook door dieper water kan rijden. De laadklep aan de achterzijde heeft een nieuwe kunststof afwerking met derde remlicht. Als de laadklep geopend wordt, zijn er twee grote lades bereikbaar vol met reddingsmaterialen. Elke lade kan 80 cm worden uitgetrokken en is gemaakt van twee lagen glasvezel. De bovenste lade loopt over de volle breedte van de laadvloer en bevat lichte spullen zoals zaklampen, een brandblusser, touwen, klimuitrusting, een schep, een bijl en communicatie-apparatuur. De onderste, smallere lade is gevuld met grotere spullen zoals een zuurstoffles, een reanimatiepakket, zwemvesten en reddingsboeien. Het platform achterop de speciale Navara is voorzien van vier stopcontacten die zijn weggewerkt achter aluminium deksels (twee links, twee rechts). De stopcontacten zijn verbonden met de batterijpakketten achterin. Er zijn twee stopcontacten om apparatuur van stroom te voorzien en twee stopcontacten om de EV-powerpacks op te laden. Het dak van de passagiersruimte is 136 mm verhoogd. Ook is er een LED-ring op gemonteerd voor krachtig licht rondom. Op de aangepaste voorbumper heeft Nissan een krachtige lier gemonteerd. Ook heeft de auto een reservewiel onder de laadvloer en een trekhaak (3.500 kilo trekgewicht, evenveel als de standaard-Navara).

Ook het remsysteem is aangepast. De auto is uitgerust met vier inwendig geventileerde en geperforeerde remschijven (300 mm) rondom. De aandrijving wordt verzorgd door de 2,3-liter twinturbodiesel (190 pk) in combinatie met een zeventrapsautomaat en inschakelbare vierwielaandrijving. Deze krachtbron voldoet aan de Euro 6-emissienorm en is voorzien van een Selective Catalytic Reduction-systeem om de NOx- emissies te verminderen. De CO2-uitstoot bedraagt 183 g/km (NEDC).

https://www.nissan.nl/voertuigen/bedrijfswagens.html

TW06 IAA Tony Maurer

Toni Maurer
Niet in alle gevallen volstaat een standaard vrachtauto. Voor bijzondere toepassingen zijn ook bijzondere voertuigen nodig. Die worden gemaakt door de Duitse fabrikant Toni Maurer op MAN-basis. Bijvoorbeeld veegwagens voor op een vliegveld, brandweerauto’s of vuilniswagens. Op de IAA stond onder meer deze Cobra Hybride. Die houdt het midden tussen een tractor en een vrachtauto. In de cabine zijn alle instrumenten aanwezig om de truck te kunnen besturen of allerlei werktuigen te bedienen die op of achter de truck worden gekoppeld. Grote voordeel van deze draaibare cabine is het panoramazicht rondom.

Nog zo’n vreemde, de brandweerauto met twee cabines. Deze wordt ingezet bij de autotunnels in onder meer Zwitserland en Oostenrijk. Die tunnels zijn smal waardoor keren nauwelijks mogelijk is. Deze brandweerauto’s kunnen zowel voor- als achteruit met een flinke snelheid richting de brandhaard rijden of juist zo snel mogelijk naar de uitgang van de tunnel.

www.toni-maurer.de

TW06 IAA Volvo

Volvo Iron Knight
Bij Volvo zijn ze trots op de Iron Knight, een speciaal gebouwde truck om snelheidsrecords mee te vestigen. Daarvoor heeft hij de beschikking over 2400 pk. Met een gemiddelde snelheid van 169 km/u en een tijd van 21,29 seconde verbeterde The Iron Knight het internationale snelheidsrecord voor 1.000 meter met staande start. Ook het overeenkomstige record voor de afstand van 500 meter werd verbroken met 131,29 km/u en 13,71 seconde. De recordpoging vond plaats op een afgesloten testterrein in Noord-Zweden. Momenteel worden de resultaten gecheckt door de FIA, de internationale motorsportassociatie.

Achter het stuur van The Iron Knight zat Boije Ovebrink, die meer dan 30 jaar ervaring heeft als autocoureur en truckchauffeur. Hij heeft in het verleden al vijf snelheidsrecords gevestigd en was in 1994 Europees Truck Racing Champion.

www.volvotrucks.nl

Have your say