Archief

GoodFuels-Driver-Competitions-740

Breda – Dit najaar staat de Scania Driver Competitions onder andere in het teken van duurzaamheid; Zo wordt de finale gereden op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) van GoodFuels, het meest duurzame alternatief voor diesel dat zonder aanpassingen ingezet kan worden in dieselmotoren. Naast een prijs voor de overall winnaar van de Scania Driver Competition, wordt dit jaar ook de GoodFuels Sustainable Driver Award uitgereikt aan de chauffeur die het best scoort op brandstofverbruik tijdens de nationale finale.

HVO is een hoogwaardige, fossielvrije dieselvervanger, gemaakt van reststromen. Hierdoor wordt niet alleen de CO2-footprint met zo’n 90% gereduceerd, maar wordt tevens een positieve bijdrage geleverd aan de luchtkwaliteit, met name op oudere motoren.
Omdat deze brandstof zonder aanpassingen aan trucks direct ingezet kan worden, krijgt HVO steeds meer aandacht als duurzame oplossing voor met name het zware wegvervoer, waar elektrische trucks lastig inzetbaar zijn. Bij Scania is elke Euro 6 motor geschikt voor HVO zodat niets een brede inzet van HVO als brandstof in de weg staat. Scania kiest juist voor GoodFuels als partner, vanwege de grote focus op duurzaamheid, de brede kennis die het bedrijf heeft over de inzet van HVO en de ondersteuning die het logistieke partijen biedt in het verduurzamen van hun diensten.

Jeroen van Heiningen, Managing Director GoodFuels Road & Rail, legt uit waarom zijn bedrijf zich heeft aangesloten bij de Scania Driver Competitions: “In de transportsector wordt CO2 steeds belangrijker, met name voor de eigenaar van de goederen die vervoerd worden. Om de Nederlandse doelstellingen te halen zijn per direct radicale verbeteringen nodig en daarvoor hebben we alle beschikbare oplossingen nodig. De Scania Driver Competitions biedt ons een mogelijkheid om aan een brede doelgroep aan te tonen wat er mogelijk is indien de beste chauffeurs, de meest geavanceerde trucks en de meest duurzame brandstof bij elkaar gebracht worden. Deze combinatie zorgt voor een lichtend voorbeeld van wat nu al mogelijk is zonder grote aanpassingen of investeringen.”

Op 15 december vindt de Nederlandse finale plaats, een dag later is het de beurt aan de Belgische chauffeurs. Beide finales worden gehouden tijdens het Mega Trucks Festival in Den Bosch. De deelnemende chauffeurs die tijdens de komende finale in actie zullen komen hebben dan al een theoretische toets afgelegd.

Dit jaar is de leeftijdsgrens, waardoor voorheen alleen bestuurders tot 35 jaar oud zich konden inschrijven, vervallen. Scania daagt dus alle vrachtwagenchauffeurs, ongeacht hun leeftijd, uit om deel te nemen aan de competitie (aanmelden kan nog via Scania Driver Competitions). Nieuw is dat bestuurders zich ook kunnen kwalificeren voor de competities door de chauffeursprestaties te meten over een bepaalde tijd, zoals gemonitord door de Scania Fleet Management Services (FMS).

De deelnemers worden beoordeeld op duurzaam rijden, defensief rijden, controle voordat ze gaan rijden, lading zekeren, evenals calamiteiten als brand en eerste hulp. Ze moeten ook hun bekwaamheid tonen door middel van verschillende oefeningen, waaronder de boardwalk, ‘knock the king’, achteruit z / super z en de nieuwe water challenge.

“Deze uitdagingen zijn niet eenvoudig, zelfs niet voor een ervaren chauffeur. Scania beloont nauwkeurigheid en een goed beoordelingsvermogen boven snelheid. De ervaring leert dat chauffeurs die op alle fronten goed scoren de meeste kans maken”, zegt Janko van der Baan, Executive Director Scania Benelux.

De Europese finale vindt plaats op 25 mei 2019 in Södertälje. De ultieme hoofdprijs is een gloednieuwe truck tot een waarde van max. € 100.000,-.

Over GoodFuels
GoodFuels is marktleider op het gebied van ontwikkeling en wereldwijde distributie van geavanceerde duurzame biobrandstoffen. De brandstoffen (HVO bijvoorbeeld, of duurzame marine diesel en stookolie) worden geleverd aan alle transportsectoren waarvoor het de beste en snelste optie is om te verduurzamen, zoals de zeevaart, zwaar wegtransport, spoorvervoer, binnenvaart en de bouw. Bedrijven kunnen zo een CO2-reductie tot wel 90% realiseren (well-to-wheel) en daarmee hun ecologische footprint sterk verlagen. De fossielarme en fossielvrije dieselvervangers van GoodFuels zijn direct inzetbaar. Dit betekent dat ze zonder aanpassingen aan motoren zijn te gebruiken (‘drop-in’).

Alle brandstoffen van GoodFuels worden gemaakt van afval- en reststromen en voldoen aan de zwaarste duurzaamheidseisen. GoodFuels voldoet aan de RSB-standaard en beschikt over een onafhankelijke duurzaamheidsboard, bestaande uit leidende NGO’s en academici. Deze board adviseert over de duurzaamheid van de individuele brandstoffen.

Voor meer informatie:
Scania
Scania Driver Competitions
GoodFuels