Archief

Volvo FH 5-asser D. Honig Transport_2_lowres

D. Honig Transportbedrijf B.V. in Middenbeemster rijdt met de eerste volledig luchtgeveerde 5-asser in Nederland. Het betreft een Volvo FH 500 pk 10×4 bakwagenchassis met gestuurde naloopas, opgebouwd met een hydraulisch kabelsysteem voor het op- en afzetten van zeecontainers. De toegepaste configuratie resulteert in een lage truck met een hoog laadvermogen en een uitstekende wendbaarheid. 

John Honig rijdt voornamelijk regionale kilometers met zeecontainers zand en andere mineralen. Voor deze zware vrachten heeft hij al jaren een Volvo-truck in gebruik waarvan de vijfde as is bijgeplaatst door Terberg Techniek. De Euro 6-norm noodzaakte Honig te investeren in een nieuwe truck. Daarbij kon hij direct profiteren van twee recentelijk geïntroduceerde concepten van Volvo Trucks: het 10×4 chassis af fabriek en volledige luchtvering.

Volvo FH 5-asser D. Honig Transport_3_lowres

“Met luchtvering op de 9-tons voorassen komt de chassishoogte zo’n 10 cm lager uit dan met bladvering”, legt John Honig uit. “Ook met een lege container blijf ik met deze truck binnen de wettelijk toegestane hoogte van 4 meter.” De luchtvering voorziet in niveauregeling op alle assen. Het technisch GVW van de truck is 51 ton, het wettelijk toegestane brutogewicht 45 ton.
In overleg met Van der Linden van Sprankhuizen werd het chassis ingekort om het kiepen van containers mogelijk te maken en de wendbaarheid van de truck te optimaliseren. De vrije ruimte op het chassis voor luchtketels en tanks is daarbij optimaal benut.

De opbouw is een volledig Noord-Hollands samenspel geweest. Volvo Trucks-dealer Van der Linden van Sprankhuizen uit Zwaag leverde de truck, Gebroeders Ligthart Carrosserie- en Tankbouw B.V. uit Schagerburg verzorgde het containersysteem en De Graaf Autospuiterij en Schadeherstel B.V. uit Zwaagdijk is verantwoordelijk voor het spuitwerk.
John Honig is zeer te spreken over de inzet van alle partijen en het behaalde resultaat. “Het prijsverschil tussen een omgebouwde en een af fabriek geleverde 5-asser is aanzienlijk. Bovendien is de hele truck nu origineel Volvo, een merk waar ik al sinds jaar en dag overwegend goede ervaringen mee heb.”