Archief

DAF-Introduces-New-LF-29-8-2017-03

DAF introduceert een groot aantal vernieuwingen voor de LF, de populaire distributietruck in de klasse van 7,5 tot 19 ton. Tot de vernieuwingen behoren de komst van een nieuwe 3,8 liter PACCAR-motor en de mogelijkheid te kiezen voor extra snelle aandrijflijnen voor maximale brandstofefficiency. Tegelijkertijd zijn het design van het exterieur en het interieur in lijn gebracht met dat van de nieuwe CF en XF.

Een van de belangrijke vernieuwingen aan de DAF LF is de nieuwe 3,8 liter PACCAR PX-4-motor, die op de 7,5 tons-versie van de LF leverbaar is in twee vermogensvarianten: 156 pk en 172 pk met maximale koppels van achtereenvolgens 500 en 600 Nm tussen 1.200 en 2.000 t/min. DAF introduceert deze nieuwe motor specifiek in de LF City voor lichte toepassingen binnen de stedelijke distributie, waarvoor een motor met een slagvolume van net geen 4,0 liter zich optimaal leent. Voor hogere vermogens blijven de 4,5 liter PACCAR PX-5 (184 pk – 213 pk) en 6,7 liter PACCAR PX-7-motoren (234 pk t/m 325 pk) leverbaar. Deze profiteren sinds eind vorig jaar van nieuwe software en een geoptimaliseerde warmte- en luchthuishouding. Daardoor is het maximale koppel van beide motoren 5 tot 12% toegenomen en is dat beschikbaar bij een lager toerental (100 – 200 t/min). De maximaal beschikbare koppels voor deze motoren bedragen respectievelijk 850 Nm (bij 1.200 – 1.500 t/min) en 1.200 Nm (bij 1.100 – 1.700 t/min). Bij de PACCAR PX-7-motor nam het vermogen met 11 pk toe.

workhouse

Door te kiezen voor de nieuwe achterasreducties tot 1:3.31 wordt het toerental van de motoren bij kruissnelheden met zo’n 150 tot 200 t/min gereduceerd. Samen met de motorvernieuwingen leidt deze drijflijnoptimalisatie tot een brandstofbesparing tot maar liefst 6%, terwijl het chauffeurscomfort verder verhoogd wordt door het lagere geluidsniveau van de motor. DAF levert op de nieuwe LF-serie verder een keur aan handgeschakelde en geautomatiseerde transmissies met 5, 6, 9 en 12 versnellingen. Daarnaast is een breed pallet aan volautomatische versnellingsbakken leverbaar. Nieuw is dat er nu ook een Allison automatische transmissie verkrijgbaar is op de meest krachtige versies van de 19-tons LF.

Uiterlijk deelt de nieuwe LF vele kenmerken die de nieuwe CF en XF een geheel nieuwe uitstraling geven, die zowel stoer als elegant tegelijk is. In het oog springen de fraaie chroomstrips op de grille en de nieuwe logoplaat. Een andere noviteit voor de Nieuwe LF is het optionele, lagere raam in het portier aan bijrijderszijde. Hierdoor ziet de chauffeur onmiddellijk of er zich bijvoorbeeld fietsers of voetgangers naast zijn cabine bevinden. Het interieur van de LF-cabine kenmerkt zich door nieuwe, warme kleuren waardoor elke chauffeur er zich in thuis voelt. Het Driver Information Panel (DIP) vernieuwd. Grafische aanpassingen maken deze nog beter afleesbaar. Verder zijn de klokken voorzien van een eigentijdse typografie.

DAF-Introduces-New-LF-Interior-New-DAF-LF-04

DAF levert op de nieuwe LF ook DAF Connect. Dit fleet-managementsysteem geeft de transportondernemer actueel inzicht in de prestaties van zijn voertuigen en chauffeurs. Informatie over de voertuiglocatie, het brandstofverbruik, de gereden kilometers, de bezettingsgraad en het stationair draaien van de motor wordt duidelijk gepresenteerd op een online dashboard, dat aan individuele klantwensen kan worden aangepast. DAF Connect maakt het mogelijk actuele en recente gegevens van bijvoorbeeld voertuigen en chauffeurs te vergelijken. De ‘Live Fleet’-functionaliteit levert de wagenparkbeheerder een keur aan zelf te programmeren informatie over de locatie van de voertuigen, routes en rijtijden, wat bijdraagt aan het optimaliseren van planning en bezettingsgraad.