Archief

Scania G 370 Highline 4x2

Scania introduceert een nieuwe generatie V8-motoren, nieuwe versies van de vijf- en zescilinder krachtbronnen en de nieuwe G20-slaapcabine. De V8 is er nu met 520, 580, 650 en 730 pk. De overige motoren gaan van 280 tot 370 pk.

De nieuwe generatie V8-motoren is gebaseerd op hetzelfde motorblok en dezelfde basisconfiguratie als zijn voorganger, maar daar houden de overeenkomsten op. De belangrijkste verandering is dat het uitlaatspruitstuk nu apart naar de turbo loopt, waarvan de turbinezijde rechtstreeks vanuit twee richtingen via de respectieve cilinderkoppen gevoed wordt. Het systeem staat bekend als de Rotated Twin Scroll VGT turbo. Het feit dat drie van de motoren (behalve de 730-versie) alleen selective catalytic reduction (SCR) gebruiken voor de nabehandeling van uitlaatgassen, betekent dat de V8-motoren nu een turbo-unit met vaste geometrie hebben die robuuster en lichter is dan een variabele turbo. De turbo is direct op het motorblok gemonteerd, tussen de cilinderkoppen, zodat hij stabiel en trillingsvrij kan werken. In combinatie met de slimme toepassing van geavanceerde technologie is een vermindering van het dieselverbruik met 7 tot 10 procent gerealiseerd.

DC16 Euro 6 V8 diesel Södertälje, Sweden Photo: Gustav Lindh 2017

Verder zijn de 9-liter motoren nu beschikbaar in vijf verschillende varianten, waarvan twee bedoeld zijn voor gebruik met FAME biodiesel. Een andere toevoeging is het laatste lid van Scania’s 13-liter-familie, de DC13 149, die geleverd wordt met 370 pk en een Miller-nokkenas.

Scania G 370 Highline 4x2
Ander nieuws is de derde cabinevariant van de Next Generation die vorig jaar werd geïntroduceerd. De nieuwe G20-slaapcabine biedt de keuze uit een laag, normaal of hoog dak. Deze variant mikt op klanten die vanwege gewicht, hoogte of kosten op zoek zijn naar een cabine die lager op het chassis is geplaatst zodat instappen lager en comfortabeler wordt. De G20-slaapcabine is de eerste versie van de nieuwe reeks: de G-serie dagcabines volgen op een later moment.

Scania G 370 Highline 4x2
Een waardevolle innovatie is dat de cabines van Scania nu uitgerust kunnen worden met Scania Night Lock, een robuuste, mechanisch bediende staaf die het een indringer fysiek onmogelijk maakt de cabine zonder detectie te openen wanneer de chauffeur aan het rusten is.