Archief

workhouse

DAF voegt nog eens 11 asconfiguraties toe aan de nieuwe range: acht 2-, 3- en 4-assige bakwagens en drie 3- en 4-assige trekkers. De nieuwe trucks zijn tot 7% zuiniger, zijn minstens 100 kilo lichter voor hogere laadvermogens en zijn af-fabriek voorzien van body attachment modules voor kortere opbouwtijden. DAF kan haar klanten daarmee nu een volledige serie trucks bieden. Voor elke transporttoepassing de beste oplossing op maat.

DAF lanceerde aan het begin van de zomer de eerste versies van de nieuwe CF en XF voor het transport over de lange afstand. Nu brengt DAF een nieuwe serie trekkers en bakwagens; voertuigen die niet alleen onderling een aantal gezamenlijke noviteiten delen, maar ook unieke, nieuwe onderdelen hebben. De nieuwe bakwagenchassis profiteren van de ultra compacte EAS. Die kan in zijn geheel – en dus als één component – gedraaid worden gemonteerd tussen de eerste en tweede vooras. Daardoor is het mogelijk om de vrije ruimte naar eigen behoefte te gebruiken voor de montage van onder meer stempels, gereedschapsbakken of extra (brandstof)tanks. De compacte EAS verhoogt het laadvermogen van elke nieuwe truck met 50 kg.

03-New-CF-and-New-XF-CF-FAQ-Pure-Excellence-2017

Tegelijk werd de nieuwe reeks bakwagens en trekkers uitgerust met de innovatieve aandrijflijnen. Dat geeft in combinatie met het lichtere uitlaatgasnabehandelingssysteem liefst 100 kilo extra laadvermogen. In combinatie met de nieuwe assen en tandemsets, loopt de gewichtsbesparing zelfs op tot 250 kg voor de CF FAD 8×4 voor bouwtoepassingen. Een van de belangrijkste noviteiten binnen het leveringsprogramma is een nieuwe naloopas. Die is leverbaar op zowel trekkers als bakwagens en zorgt voor maximale wendbaarheid. De nieuwe naloopas kenmerkt zich door een volledig nieuw ontwikkeld EHS-stuursysteem (Electric Hydraulic Steering). Dat is allereerst zo’n 30 kilo lichter voor extra laadvermogen. Daarnaast is de besturing nog preciezer omdat de EHS op basis van de snelheid én de wielbasis continu de optimale stuurhoek van de wielen van de achterste as bepaalt. Dat voordeel komt vooral tot zijn recht bij het rijden in stedelijke gebieden en bij manoeuvreren. Doordat wrijvingsverliezen zijn geminimaliseerd en omdat de stuurpomp alleen actief is als er gestuurd wordt, wordt er een extra brandstofbesparing van 1% gerealiseerd. Bij snelheden boven de 40 kilometer per uur, fixeert de as zich in de middenpositie. Dat garandeert maximale voertuigstabiliteit en vergroot de brandstofefficiency. De nieuwe gestuurde naloopas wordt geleverd op 6×2 en 8×2 bakwagens en 6×2 trekkers.

Binnen het leveringsprogramma maakt verder een nieuwe sleepas met dubbele montage zijn opwachting. Deze 10 tons sleepas kan – in stilstand – gewichten tot 34 ton aan, wat bijvoorbeeld van belang is bij het laden en lossen van zware containers. Door de nieuwe constructie wordt het eigengewicht met 25 kilo gereduceerd. Samen met de overige gewichtsbesparingen die de New CF en XF met zich meebrengen, zorgt dit voor een extra laadvermogen van in totaal 125 kilo. DAF levert de nieuwe sleepas met dubbele montage op de 6×2 trekkers en bakwagens, als ook op de 8×2 bakwagens.

02-New-CF-and-New-XF-CF-FAD-Pure-Excellence-2017

DAF introduceert voor voertuigen die regelmatig off-road rijden een nieuw dubbelaangedreven tandem met naafreductie. Deze as heeft een compleet nieuw ontwikkeld aslichaam; goed voor een extra gewichtsbesparing van zo’n 60 kilo. Belangrijk voor een zo’n gunstig mogelijk brandstofverbruik is de beschikbaarheid van nog snellere eindreducties. Deze maken het mogelijk om de motor bij nog lagere toerentallen te laten draaien. Voor de laagst mogelijke operationele kosten zijn de intervallen voor het verwisselen van de olie in de nieuwe tandemset verhoogd naar 3 jaar of 450.000 kilometer. De nieuwe dubbelaangedreven tandem met naafreductie wordt geleverd op de 6×4 en 8×4 trekkers en bakwagens voor zware toepassingen. Speciaal voor het vervoer van zand en grind levert DAF onverminderd de FAD 8×4 bakwagen met twee gestuurde voorloopassen. Een nieuwe optie voor deze uitvoering is dat de SCR niet in de verticale uitlaat is verwerkt, maar in de nieuwe EAS-unit die door zijn compacte afmetingen in zijn geheel tussen de voorassen geplaatst kan worden. Dat scheelt 115 kilo én ruimte aan het chassis.

DAF heeft belangrijke vernieuwingen doorgevoerd aan de chassis voor meer opbouwvriendelijkheid van de vele nieuwe bakwagenvarianten. Daarbij spelen nieuwe Body Attachment Modules (BAM) een belangrijke rol voor een snelle plaatsing van onder meer een gesloten laadbak, zware laadkraan, kipper of container afzetsysteem. Het nieuwe en uitgebreide gatenpatroon in de achteroverhang van het chassis vereenvoudigt de montage van bijvoorbeeld laadkleppen, kranen en gesloten opbouwen. Ook is het nu eenvoudiger geworden om componenten te verplaatsen en een trekhaakbalk of onderrijbeveiliging te monteren. Het nieuwe gatenpatroon bespaart daardoor kosten bij de opbouw en zorgt ervoor dat de truck sneller inzetbaar is.

04-New-CF-and-New-XF-CF-Construction-Ghostview-Pure-Excellence-2017