Archief

Scania G 360 XT 6x2, Concrete mixer
Scania R 500A XT 6x4, Tipper tractor
Scania G 450 XT 8x4, Tipper
Scania G 500 XT 6x4, Tipper
Scania R 580 XT V8 6x4, Tipper
Ekerö, Sweden
Photo: Gustav Lindh 2017

Scania vervolgt de introductie van zijn nieuwe generatie vrachtwagens met de bouwvoertuigen die nu gelabeld zijn als XT-Serie. Tegelijkertijd presenteert het Zweedse merk een aantal nieuwe cabine-varianten, de P- en G-cabines en de R-cabine in de dagversie. De nieuwelingen zijn de komende dagen te zien op Transport Compleet in Gorinchem.

De introductie van de nieuwe generatie voertuigen van Scania begon in het najaar van 2016 met oplossingen voor 11 toepassingen voor langeafstandswerkzaamheden. Met de introductie van de Scania XT series P-, G- en R-cabines in de dagversie, hebben transportbedrijven nu met bladvering en chassis met dubbele aandrijving toegang tot de langverwachte uitvoeringen die ze nodig hebben om de zware werkzaamheden uit te voeren waarmee ze dagelijks te maken krijgen.

Scania G 450 XT 8x4 tipper Ekerö, Sweden Photo: Dan Boman 2017

Scania introduceert nu de XT, een model dat voor alle cabineversies van de P-, G-, R- en S-cabines gekozen kan worden, ongeacht de keuze van de motor. De basis van de Scania XT is een uiterst robuuste bumper die aan de voorkant van de cabine 150 mm uitsteekt en naast een beschermplaat en koplampbescherming effectieve bescherming biedt voor de voorkant van het voertuig in geval van kleine aanrijdingen. De bumper biedt een oploophoek van ongeveer 25 graden, afhankelijk van de uitvoering in termen van bandenkeuze en chassis. In het midden bevindt zich een zeer toegankelijke sleeppen die een capaciteit heeft van 40 ton, wat welkom is als het voertuig een ander voertuig moet lostrekken of zelf assistentie nodig heeft wanneer het volgeladen is.

“Het XT-model van Scania is echt bedoeld als bouwvoertuig in een serie verschillende uitvoeringen voor verschillende toepassingen die vaak in zeer zware omstandigheden worden ingezet, zowel op de weg als op ruw terrein,” aldus Anders Lampinen, Product Director, Construction, Scania Trucks. “De situaties waarin ze worden ingezet variëren van slechte wegen tot smalle doorgangen, met daarbij opgeteld de zware omstandigheden die het voertuig moet trotseren, waarbij een paar schrammen en stoten niet meteen een bezoek aan de garage betekenen. Transportbedrijven in de bouwsector hebben niet altijd de marges aan hun kant en ongeplande uitval kan funest zijn voor de portemonnee van zowel het transportbedrijf zelf als voor de aannemer aan wie de transportdiensten verleend worden.”

Scania G 370 6x2 rear-steer skip loader Södertälje, Sweden Photo: Dan Boman 2017

“Bij Scania laten we de klanten zelf bepalen wat zij als zware uitdaging zien en welke voorzieningen zij daarvoor nodig hebben,” aldus Lampinen. “Het resultaat is dat de voertuigen van het type XT verschillende taken kunnen uitvoeren. Veel transportbedrijven in de bosbouw tekenen het waarschijnlijk tot in detail uit, maar een koper kan er ook voor kiezen een normaal 4×2 gemeentevoertuig met een platform en een hijskraan als XT-versie te bestellen. Het punt is dat het aan de klant is om die keuze te maken.”

De keuzevrijheid stopt natuurlijk niet bij de mogelijkheden die we voor cabines en asuitvoeringen hebben. Het assortiment motoren is ook extreem groot, en een Scania XT heeft alles in de aanbieding van de nieuwe generaties met V8- of 9 liter-motoren, die Scania onlangs geïntroduceerd heeft, tot de zeer zuinige 13 liter-motoren die Scania vorig jaar qua vermogen in drie verschillende uitvoeringen lanceerde (en waaraan in het begin van de zomer nog een versie toegevoegd is van 370 pk met Miller nokkenas en SCR voor de nabehandeling van uitlaatgassen).

Scania G 370 6x2 rear-steer skip loader Södertälje, Sweden Photo: Gustav Lindh 2017

Twee uitrustingspakketten die uniek zijn voor de XT kunnen aan het basisontwerp worden toegevoegd: een interieurpakket en een exterieurpakket (de inhoud van de pakketten kan per land verschillen). Het exterieurpakket wordt gekenmerkt door achteruitkijkspiegels in een extra robuuste uitvoering, een zonneklep aan de buitenkant en extra spotverlichting in het dak. Het interieurpakket bevat bijvoorbeeld stoelen in een speciale XT-versie, rubberen matten met hoge randen, opbergruimtes en een unit waarmee het instrumentenpaneel desgewenst kan worden uitgebreid om ruimte te maken voor bedieningsknoppen voor de bediening van apparatuur en de carrosserie.

Scania breidt nu in hoog tempo de cabinereeks uit die voor de nieuwe generatie vrachtwagens leverbaar zijn. R-, S- en sommige G-cabines zijn al geïntroduceerd, waaraan nu de P-cabines worden toegevoegd. Alle cabines die aan het Scania-gamma worden toegevoegd, kunnen in verschillende versies en met verschillende dakhoogten worden besteld. Daarnaast is Scania bezig met het introduceren van voorzieningen en oplossingen die specifiek voor de bouwsector zijn, zoals robuuste bladvering, hoge luchtinlaten en verticale uitlaten.

Cab exterior of a Scania XT Exhaust outlet direction Vertical 00392C Air intake Rear high 02253B Södertälje, Sweden Photo: Göran Wink 2017
Scania blijft het aantal complete toepassingen en mogelijke configuraties voor de nieuwe generatie vrachtwagens uitbreiden en bereikt in rap tempo het punt waarop verreweg de meeste klanten alles kunnen bestellen wat ze nodig hebben, ongeacht de toepassing. De eerste G-cabine werd in juni geïntroduceerd. Deze wordt nu vergezeld door meerdere varianten en de langverwachte P-serie, die leverbaar is in zowel korte als lange versies met drie verschillende dakhoogten.

“Er is nu echt een groot assortiment leverbaar,” aldus Anders Lampinen. “Het assortiment loopt uiteen van korte cabines, zoals de P14- of G14- cabines met een laag dak tot en met de S20 Highline en alles daartussen, wat inhoudt dat het merendeel van de klanten hun nieuwe voertuig precies kunnen afstemmen op wat zij willen en nodig hebben, los van de specifieke toepassing.”

Scania R 500 XT 6x4 with tipper semitrailer Södertälje, Sweden Photo: Dan Boman 2017