Archief

man dejong 03

De vraag naar een verdere CO2-reductie is een actueel verhaal binnen de transportbranche, maar zeker ook bij aanbestedingen van infrawerken en aanverwante zaken. Zo benaderde de in Beesd gevestigde Infra dienstverlener De Jong Zuurmond zijn MAN-dealer ROSIERVANDENBOSCH met de vraag naar nog duurzamere transportoplossingen. Centraal stond daarbij dat die oplossing direct implementeerbaar moest zijn, geen investeringen in nieuwe voertuigen met zich mee zou brengen en zich zou richten op grootschalige CO2-reductie. Samen met de MAN-importeur werd een volledig pakket aan mogelijkheden gepresenteerd, waaronder de door MAN vrijgegeven HVO (wat staat voor: Hydrotreated Vegetable Oil en een andere aanduiding voor de duurzame renewable diesel is) volgens de EN15940-norm. MAN bracht De Jong Zuurmond in contact met zijn partner GoodFuels, een expert en leverancier op het gebied van echte duurzame HVO-oplossingen.

man dejong 02

Na een grondige afweging van alle relevante aspecten, besloot De Jong Zuurmond het eerste Nederlandse GoodFuels private mengstation voor duurzame diesel in gebruik te nemen. Dit station is uniek vanwege de mogelijkheid om fossiele diesel en renewable diesel in elke gewenste verhouding tussen de 20 en 100 procent te mengen. De bijbehorende reductie van de CO2  uitstoot kan zo per voertuig en tankbeurt probleemloos en snel worden ingesteld. Dit stelt De Jong Zuurmond in staat elk gewenst niveau van duurzaamheid te bereiken voor zijn opdrachtgevers.

GoodFuels ontwikkelde dit mengstation met Tokheim Solutions en speelt ermee in op de groeiende vraag naar flexibele en duurzame oplossingen. De renewable diesel die De Jong Zuurmond gebruikt, vervangt fossiele diesel zonder enige aanpassing aan de motoren van de trucks en machines en verandert ook het onderhoudsschema niet. De brandstof is ondermeer goedgekeurd door MAN Truck & Bus. Tevens voldoet deze geavanceerde biobrandstof aan de meeste strenge duurzaamheidseisen en reduceert de CO2-uitstoot over de gehele keten tot 90%. Doordat de brandstof volledig is gemaakt van afvalstromen conflicteert deze niet met de voedselketen of producten uit de palmolie-industrie.

man dejong 01

De Jong Zuurmond kiest voor een standaard blend van 20% renewable diesel en reduceert hiermee de CO2-footprint over haar gehele wagenpark met 17%. Dat het bedrijf met HVO goed op weg is blijkt uit de recentelijk door Natuur & Milieu gepubliceerde factsheet “inkoop vrachtwagens” waarin biobrandstoffen uit afvalstromen, zoals HVO van GoodFuels, na elektrische en waterstoftrucks het beste scoort.

Geertje van Hooijdonk, hoofd programma’s van Natuur & Milieu verwoordt het zo: “De Jong Zuurmond neemt met dit mengstation en de nauwe samenwerking met MAN en GoodFuels een mooie sprong voorwaarts in de verduurzaming van de bouwsector. Wij zijn verheugd dat De Jong Zuurmond gekozen heeft voor deze geavanceerde biobrandstof uit afvalstromen als vervanger van fossiele diesel om zodoende echte klimaatwinst te boeken.”

Voor meer informatie:
www.truck.man.eu
goodfuels.com
www.dejongzuurmond.nl
rosiervandenbosch.nl