Archief

TW37 DAF 03

Op 1 april 1928 begon Hub van Doorne een kleine constructiewerkplaats in Eindhoven. De eerste opdrachten bestonden uit las- en smeedwerk voor de stad Eindhoven en voor lokale bedrijven zoals lampen- en radiofabrikant Philips. De crisis in de jaren 30 inspireerde Hub van Doorne en zijn broer Wim om hun dienstenpakket uit te breiden. De werkplaats groeide in 1932 uit tot een aanhangwagenfabriek. De aanhangers en trailers die de kleine fabriek verlieten, onderscheidden zich dankzij het gelaste chassis door hun hoge laadvermogens.

TW36 DAF 90 Jaar 09

In 1949 werd de eerste DAF truck in productie genomen. Een jaar later werd een speciale truckfabriek gebouwd en werd begonnen met de productie van truckchassis van drie, vijf en zes ton. In de beginperiode gebruikte DAF benzine- en dieselmotoren van Hercules en Perkins. In 1957 begon het bedrijf uit Eindhoven echter met het ontwerp en de productie van de eerste eigen motoren. Twee jaar later werd de DD575-dieselmotor verbeterd door er een turbocompressor aan toe te voegen – een baanbrekende prestatie.

TW36 DAF 90 Jaar 04

De eerste DAF-trucks verlieten eind jaren 40 en begin jaren 50 de fabriek als niet meer dan alleen een chassis met vóór de motor de kenmerkende grille met zeven verchroomde balken én een tijdelijke houten stoel. In 1951 introduceerde DAF haar eigen cabine, met ronde hoeken en een schuin geplaatste grille voor betere aerodynamica.

TW37 DAF 04

De 2800-3600 reeks werd in grote aantallen gebouwd en was de doorbraak van DAF in het internationale transport. In deze serie kwamen ook de eerste turbomotoren met intercooling in gebruik. Ook de ruime spacecab cabine met stahoogte werd in 1985 in deze serie geïntroduceerd.

TW37 DAF 01

Tijdens het 90 jaar DAF event werden ook trucks ingezet met hybride aandrijvingen die een beeld geven van wat de nabije toekomst aan alternatieve aandrijflijnen gaat bieden. Bovendien demonstreerde men er een truckplatoon met drie voertuigen. Hiermee gaat in Groot-Brittannië een proef op de openbare weg houden. Bij platooning worden de vrachtauto’s via wifi aan elkaar gekoppeld. Als de eerste auto dan moet remmen, reageren de andere voertuigen eveneens direct zonder vertraging. Hierdoor kan de onderlinge tussenruimte zo klein mogelijk worden. Dit biedt grote voordelen voor het brandstofverbruik maar het zorgt tevens voor een betere benutting van de wegcapaciteit.

Voor meer informatie:
www.daf.nl
www.dafmuseum.nl