Archief

ZTW01 MAN 04

Fabrikant MAN toont een uitgebreid palet aan modellen. Zo beleeft de nieuwe TGE bestelwagen zijn debuut. Met GVW’s van 3 tot 6 ton, uitvoeringen van 100 pk tot 180 pk, automaat of handgeschakeld, aandrijvingsvarianten 4×2 voor of achterwielaandrijving en een 4×4 uitvoering, enkel lucht of dubbel lucht; MAN biedt klanten uit de bouwsector een uitgebreid programma.

ZTW01 MAN 02

Voor het lichte bouwwerk zijn er de TGL en TGM series. Met ingang van dit jaar zijn deze modellen voorzien van nieuwe Euro 6c motoren die een tot vijf procent lager brandstofverbruik hebben. Omdat het eigen gewicht tot 200 kilo is afgenomen, zijn ze nog efficiënter dan voorheen. Het vernieuwde interieur biedt de chauffeur een fijne werkplek.
Bij de met twee assen aangedreven voertuigen toont MAN een groot aantal concepten. Zo staat er een TGS 35.500 8×4-4 BL luchtgeveerde tridemtruck met een VDL haakarmsysteem, een TGS 47.460 10×4-6 luchtgeveerde tridemtruck, een TGS 49.420 10×4 met gestuurde naloopas, een 15 m3 Cifa betonmixeropbouw en een lichte en wendbare MAN TGS 50.500 10×4-6 WSA wide spread chassis.

ZTW01 MAN 03

Dat MAN maatwerk kan leveren met zijn vier assen aangedreven voertuigen, toont het merk aan de hand van een bladgeveerde TGS 10×8 in een 49 tons uitvoering. De truck is gebaseerd op een 8×8 die door Wierda Voertuig Techniek (WVT) is voorzien van een 10 tons hefbare middenas, en twee 10×8 WSA chassis waar naast de astoevoeging ook de vering en het tandemstel gewijzigd is.

Duurzaamheid is eveneens belangrijk, vandaar dat alle MAN motoren zijn vrijgegeven voor de toepassing van HVO, de synthetische diesel die gemaakt wordt van afval- en reststromen. Daardoor is 100% CO2 reductie van Tank to Wheel (89% van Well to Wheel) mogelijk. Een ander voorbeeld is de hydraulische aandrijving van een kraan of betonmixer op elektriciteit. Deze zogeheten WVT Hybrid PTO bespaart brandstof, vermindert de CO2-uitstoot en zorgt voor een aanzienlijke geluidsreductie.

ZTW01 MAN 01

De WVT Hybrid PTO wordt parallel geplaatst aan de conventionele aandrijving van de opbouw. Aandrijving met de verbrandingsmotor blijft dus altijd mogelijk. Maar ook elektrische aandrijving met energie uit lithium-ion-accucellen is mogelijk. Met de zware offroad bouwtrucks is MAN erg succesvol; liefst 75 procent van alle met vier assen aangedreven geregistreerde trucks kwam de eerste vier maanden van dit jaar van MAN.

Voor meer informatie:
www.truck.man.eu/nl