Archief

ZTW06 MB Actros 05

Onlangs introduceerde Mercedes-Benz de Actros met de tweede generatie motoren en een geoptimaliseerde aandrijflijn. Die zou tot 6% minder brandstof moeten verbruiken. Of die claim in de praktijk ook wordt waargemaakt, zoeken de redacteuren van BIGtruck online magazine uit door de Actros op hun eigen testparcours te rijden. RTL Transportwereld is erbij om te zien hoe zo’n test in zijn werk gaat.

ZTW06 MB Actros 02

Een belangrijk onderdeel van de tweede motorgeneratie is het verbeterde inspuitsysteem X-Pulse, wat resulteert in een maximale inspuitdruk van 2700 bar. Samen met geoptimaliseerde zuigers en verbrandingskamers zorgt dit ervoor dat het verbrandingsproces nog efficiënter verloopt. Geheel nieuw is de asymmetrische turbo om maximale betrouwbaarheid en cilindervulling te garanderen. De verbeteringen zorgen ervoor dat de motor over een hoger koppel beschikt bij lagere toerentallen en bovendien 3% minder brandstof verbruikt.

ZTW06 MB Actros 03

Met de komst van de tweede generatie motoren en aandrijflijn is ook het vermogen van de motorrem toegenomen. Dankzij de hoge compressieverhouding, verandering in de aansturing van de EGR en het vervallen van de Waste Gate klep, de overdrukklep voor turbomotoren, is het vermogen van de standaard motorrem toegenomen met maar liefst 25%. Het slijtagevrij remmen met de motorrem is een van de mogelijkheden om bij te dragen aan een aantrekkelijke Total Cost of Ownership (TCO). Opgebouwde tegendruk in de cilinders zorgt ervoor dat de motorrem de truck afremt zonder de voetrem te gebruiken. Dit zorgt voor meer veiligheid en minder slijtage van de bedrijfsrem.

Dankzij de langere achterasoverbrenging stelt de verbeterde aandrijflijn het maximale koppel al bij een zeer laag toerental ter beschikking. Daarmee blijft de motor lager in toeren en hoeft er minder snel geschakeld te worden.

Voor meer informatie:
www.mercedes-benz.nl
www.bigtruck.nl