Archief

ZTW01 MAN 04

Een grote diversiteit aan voertuigen op de stand van MAN. Van de kleine TGE bestelauto tot de grote kippers die in standaard vorm van de band lopen. Maar waar het MAN-programma stopt, begint het programma van Wierda Voertuig Techniek (WVT). Het Friese bedrijf is specialist in het ontwikkelen en produceren van maatwerkoplossingen voor de transportwereld. Op basis van MAN trucks staan er op de beurs in Almere twee specials. MAN toont de 42.460 8×2 WS, een compacte truck met 41,5 ton GVW en een afstand van voorzijde bumper tot hart aanhangwagenkoppeling van acht meter. Daarmee is dit de ideale truck voor een asfaltploeg met dieplader. Een primeur op de TKD 2018 is de 46.500 8×8 WS met 4 x 11,5 ton aslast en 46 ton GVW. Deze truck is speciaal door WVT ontwikkeld voor de Nederlandse markt. De standaard 10 tons voorassen zijn vervangen door 11,5 tons voorassen van MAN. De vering, besturing en remmen zijn aangepast en vervolgens gehomologeerd door de Nederlandse Rijksdienst voor het Wegverkeer.

ZTW01 MAN 02

MAN toont in Almere dat de hydraulische aandrijving van een kraan of betonmixer op elektriciteit mogelijk is. De zogeheten WVT Hybrid PTO bespaart brandstof, vermindert de CO2-uitstoot en zorgt voor een aanzienlijke geluidsreductie. De WVT Hybrid PTO wordt parallel geplaatst aan de conventionele aandrijving van de opbouw. Aandrijving met de verbrandingsmotor blijft dus altijd mogelijk. Maar ook elektrische aandrijving met energie uit lithium-ion-accucellen is mogelijk. Het Batterij Management System (BMS) zorgt voor een optimale oplading en zorgt ervoor dat de lithium-ion-accu’s zo efficiënt mogelijk worden benut. Opladen kan via regeneratie van (rem)energie uit de truck, maar kan ook via het elektriciteitsnet (220 V, 380 V), met zonnecellen of andere externe energiebronnen plaatsvinden.

Voor meer informatie:
https://www.truck.man.eu/nl/nl/index.html
https://www.wierdavoertuigtechniek.nl/